Chromecast

Geplaatst: 9 november 2014 in Overig

Het computermannetje heeft sinds een paar weken een Chromecast. Dit klein apparaatje veranderd je tv in een echte smart tv. Ondanks mijn tv al een smart tv is heb ik toch ervoor gekozen om dit apparaatje te kopen (35 euro bij de media markt).

Wat kun je ermee ? Voornamelijk foto, video en muziek (van je mobiel) streamen naar je tv. Kijk dit is hem ?

chromecast-1374691111

Je sluit hem aan achter je tv. Zo dus !

Je ziet er dus niets van.

Ondanks dat de installatie erg eenvoudig is en snel aan de slag kunt, liep ik al snel tegen wat irritatie dingen aan. Ik heb ook een NAS server draaien waar allemaal muziek en films op staan. En het zou leuk zijn om die films en muziek naar mijn Chromecast te sturen nietwaar ? Dat werd wel wat lastiger.

Ik ben toen gaan zoeken naar handige apps voor Chromecast. Ik kan je vertellen die zijn er meer dan genoeg. Ik kwam al snel bij plex server terecht waarmee alles naar je Chromecast kan streamen. Nu heb ik een plex server draaien op mijn NAS dus dat moest appeltje eitje zijn. Nou niet dus ! Zoals altijd gezeik met verschillende bestandsformaten en ondertitelingen etc.

Voor het streamen van diensten zoals Netflix en Youtube gaat het allemaal prima. Hier kun je uren zoet mij zijn hoor. Maar ik wil ook mijn eigen media kunnen afspelen. Dat wordt dieper spitten dus.

Ik kwam toen bij het volgende. Via de webbrowser Google chrome kun je een app downloaden “videostream for chromecast”. Dat ziet er zo uit.

videostream_chromecast_app

Nu kun je eenvoudig alle bestands-formaten selecteren en af laten spelen op je tv. Wel eerst even de Google cast extensie downloaden, want anders vindt hij je Chromecast niet. Op zich leuk allemaal maar niet praktisch. Je pc of laptop moet aan blijven staan en als je even naar de wc moet (of drinken wil bij vullen) moet je eerst naar de pc of laptop lopen om hem op pauze te zetten. Daar is dan wel een app voor de telefoon voor uitgevonden (erg handig). Ondertiteling moet je wel apart aanpassen na het starten van de media (moet extern bestand zijn zoals srt).

Kortom: De Chromecast is een leuk apparaatje maar nog niet compleet. Zo mis ik nog een uitbreiding voor RTL XL (uitzending gemist is er wel en gaat via kanalen van de plex server). Ik heb de Chromecast al in de stress gehad zodat hij het niet meer deed. Gelukkig zit er een ‘reset’ knopje op de Chromecast zodat hij weer terug naar fabrieksinstelling gaat. Gelukkig is het instellen van de Chromecast vrij eenvoudig.

Wat wel erg leuk is (maar illegaal) is popcorntime. Deze app moet je handmatig installeren op je mobiel (Android only) maar dan krijg je wel toegang tot alle nieuwe films en series op je tv. Net als netflix werkt dit perfect, alleen is er veel meer aanbod. Gebruik op eigen risico natuurlijk.

Op dit moment test ik “Allcast” en dat is een app voor Android (ook IOS dacht ik). Deze app komt aardig in de buurt qua gemak. Je bedient het met je telefoon en kan gekoppeld worden met Google drive, Dropbox en media servers (zoals plex). Ik ga nog testen hoe dit werkt met films (en ondertiteling) vanaf mijn NAS server.

Wordt vervolgd.

reacties
  1. Teun zegt:

    Ik gebruik een androidstick, , kan ik bedienen met draadloos muis vanuit mijn stoel, direct popcorntime, streamen via Twonky, internet browser, dus gewoon wat ik op mijn tablet doe kan nu ook met mijn tv, Gewoon veel meer en makkelijker en ik denk net zo duur, via DX besteld.

Geef een reactie

