Het einde van Windows XP

Geplaatst: 12 juni 2013 in Linux, Windows
Tags:, ,

Een hoop mensen gebruiken op hun (oude) computer Windows XP, waarvan de eerste versie in 2001 is uitgekomen. Op 8 april 2014 stopt de ondersteuning van Windows XP en wanneer de computer verbonden is met het internet, loopt u een verhoogt risico op virussen omdat er geen beveiligings-lekken (systeem updates) meer gemaakt en dus gedicht worden.

De betreffende computer waar Windows XP op staat is meestal niet meer geschikt voor een nieuwere Windows versie (7 of 8) vanwege te hoge systeem eisen. Maar gooi uw pc (of laptop) nog niet weg want u kunt hem een tweede leven geven. Zeker wanneer de computer voornamelijk gebruikt wordt om te internetten en e-mail te versturen etc. Maar ook als u wil tekstverwerken, spreadsheet of presentaties maken of online games, dan is uw pc nog lang niet afgeschreven.

Mijn advies is om een ander besturingssysteem op deze computers te zetten waarmee u veilig online kan werken (zelfs veiliger dan met Windows). Een gratis besturingssysteem zoals Mint Xfce lijkt veel op Windows zodat het gebruik hiervan niet erg moeilijk is. Windows programma’s werken dan niet maar voor bijna alle programma’s is wel een (gratis) alternatief vinden.

Mint Xfce gebruikt het Ubuntu systeem onder de motorkap en daar bovenop het gebruikers-vriendelijk desktop systeem XFCE. Dit zegt u waarschijnlijk niet veel, maar om een en ander te verduidelijken, wanneer uw computer minimaal een 1GHz processor heeft en minimaal 512Mb intern geheugen heeft, dan is de kans dat het goed werkt op Uw computer 99%.

Heeft u interesse ? Als Mint/Ubuntu steunpunt in Lelystad kan ik het volgende aanbieden:

  1. Bij u thuis (binnen Lelystad), laat ik op uw laptop zien wat Mint Xfce is en wat u ermee kan.
  2. Met een live CD (of USB-stick) laat ik zien, hoe het er op uw computer uitziet, er wordt dan nog niets op uw computer geïnstalleerd, maar u ziet wel gelijk, of Xubuntu goed werkt op uw computer.
  3. Wanneer u dit wilt dan kan ik het installeren op uw computer, eventueel naast Windows, zodat u bij het opstarten van de computer de mogelijkheid heeft tussen Windows en Mint Xfce.
  4. Bij problemen mag u contact met mij opnemen, maar er is ook een zeer actieve gebruikers-groep in Nederland, met een forum, waar u in de meeste gevallen heel snel geholpen zult worden.
  5. Ik doe dit omdat ik het leuk vind en ben geen professional. Het kan dus voorkomen dat ik niet overal antwoorden op heb.
  6. Dit alles geheel gratis en speciaal voor de thuisgebruikers.
reacties
  1. leo broere zegt:

    Hallo Goed artikel, waarmee ik het helemaal mee eens ben. Als ambassadeur van Seniorweb en bestuurslid ven de ComputerPlusClub in Swifterbant wil ik de overstap naar Linux Mint binnen de vereniging ook gaan promoten, aangezien er nog erg veel leden nog steeds met XP werken en waarschijnlijk de kosten van een nieuwe PC zich niet kunnen permitteren.
    Mocht je hulpvragen uit Swifterbant krijgen ben ik bereid deze mensen hier ook te helpen.
    Ik heb naast 2 Win7 systemen een Linux mint 14 laptop en mint 16 PC.

  2. Jeanette zegt:

    Beste Karel,
    Ik woon in de Haarlemmermeer, is er in mijn buurt ook iemand bij wie ik terecht kan om Linux Mint op mijn pc te laten installeren? Ik heb het gehad met Windows!

Geef een reactie

