M(aster) B(oot) R(ecord) overschreven !

Geplaatst: 9 mei 2012 in Windows

Een kennis van mij wilde graag dat ik hem wilde helpen met een nieuwe installatie van Windows op zijn laptop te zetten. Er stond Windows vista op en iedereen weet dat dat niet de meest stabiele versie is van Windows. Hij had een Windows 7 versie en dus gingen we aan de slag.

Tijdens de installatie zag ik al dat er een recovery partitie bestond en heb deze in ere gehouden. Na installatie en vele updates waren we uren verder en hadden we een stabiele Windows 7 op de laptop staan. Wat ik niet wist was dat die Windows nog een patch moest hebben om geen gezeur over registreren etc. Daar ben ik ook niet verantwoordelijk voor en liet dat dan ook aan hem over. Hij had daar een programma voor en het was zo gebeurd. Maar nadat hij dit gedaan had en opnieuw opstarten, kwam de laptop niet meer terug in Windows, maar in de recovery mode (die partitie had ik netjes had laten staan).

Wat was er gebeurd ? Dat patch programma van hem heeft de MBR overschreven en kwam in conflict met degene die wij hadden gebruikte voor de nieuwe Windows 7. Gelukkig kon ik op een andere pc even op google zoeken naar commando’s om de overschreven MBR te herstellen (hier had ik al eens eerder over gelezen).

De commando’s zijn vrij simpel en moeten in de command mode (vroeger dos) worden ingevoerd. Het zijn de volgende twee commando’s:

Bootrec /fixmbr en daarna Bootrec /fixboot

Nadat we deze commando’s gedaan hadden konden we (na een herstart) gelukkig weer in ons net geïnstalleerde Windows 7. Maar het probleem bleef terug komen nadat hij de patch weer opnieuw deed. We besloten om dan toch maar terug te gaan Vista (herstel/recovery partitie) was aanwezig. Maar nadat we daar mee begonnen waren stopte het bij 3% en ging niet verder. Leuk zo’n herstel/recovery partitie die niet werkt.

Na het verwijderen van de recovery partitie (eigenlijk alle partities) en het opnieuw installeren van Windows werkte de patch (die we maar gelijk in het begin getest hebben voordat we al de updates installeren) wel.

Mijn advies: gebruik gewoon legale software (tenzij je weet wat je moet doen als het fout gaat).

Geef een reactie

