SSD disk ervaringen

Geplaatst: 6 januari 2011 in Computers en internet

Zoals ik al eerder melde wilde ik een SSD disk kopen (voor mijn verjaardag). Nou ik heb er dus eentje gekocht voor mijn verjaardag en ben erg tevreden hierover. De schijf is mega snel en muis stil. Ik heb een OCZ vertex2 64 GB gekocht. Deze dus:

Na het installeren via een Sata aansluiting (wat erg eenvoudig is) moest ik in mijn bios instellen dat de schijf mode op AHCI gezet moest worden. Ik had dit al gelezen en wist waar het stond in mijn bios. Na een herstart kreeg ik een extra gegevens te zien over de AHCI mode (helaas duurd het dan langer voordat hij gaat booten van de schijf(en). Dit scherm is net als je bijv Raid insteld op een pc.

Maar goed de schijf werd herkend en ik kon opstarten vanaf eenUSB stick. Ik heb ook een normale schjf van 1 TB in mijn pc zitten die netjes losgekoppeld had voor de zekerheid (dit werd aangeraden). Hierop staat Windows 7 !

Om echt gebruik te kunnen maken van SSD moet je natuurlijk geen Windows gebruiken. Linux daarin tegen is veel stabieler en sneller en daarom installeerde ik Linux Mint 10. Binnen drie minuten stond het erop en starte de pc in 13 seconde op. Jammer genoeg duurt het 21 seconde voordat mij pc klaar is om eindelijke van de schijf gaat booten. Maar daar doe je dus niets aan.

Na installatie wilde ik ook Windows 7 opstarten maar liep tegen het feit aan dat mijn pc in de AHCI mode stond. Windows wilde niet starten en ik had er een probleem bij. Maar google is je beste vriend op zo’n moment. Gelukkig kun je met een simpele aanpassing in het register van Windows 7 het aanpassen dat hij wel opstart met de AHCI mode.  Het gaat als volgt:

  • Toegangen Windows-register door het gelijktijdig indrukken Windows + R en schrijven regedit.
  • Volg het pad:
    HKEY_LOCAL_MACHINE \ Het systeem \ CurrentControlSet \ Diensten \ msahci
  • Gelegen in het rechter paneel Start en klik op de muis klik met de rechtermuisknop op en verander 3 Voor 0.

Maar ik was dit natuurlijk vergeten en kon niet in het register komen. Ik heb toen mijn pc weer terug gezet naar oude staat. Het register aangepast en opnieuw opgestart met AHCI mode. Keurig starte Windows 7 nu wel op en waren de problemen opgelost.

Op dit moment draai ik met veel plezier de SSD disk. Hij is vele malen sneller en alles staat meteen op je scherm als je wat aanklikt. Een echte aanrader dus. De beste upgrade op dit moment.

Met vriendelijke groet,

Karel,

reacties
  1. Santen zegt:

    Had je toevallig ook geprobeerd om Windows te installeren in Raid mode?
    Raid Ready is namelijk vergelijkbaar met AHCI.

Geef een reactie

