Harde schijf is RAW indeling geworden en kan niet uitlezen

Geplaatst: 31 oktober 2011 in Windows
Tags:

Ik kreeg een klacht van een klant van mij waarvan de pc het niet meer deed. Ik er naar toe om het gevalletje te bekijken. Ik kreeg melding dat Windows vista niet kon geladen worden etc.

Ik heb altijd een ubuntu usb of cd/dvd bij me dus propte die erin. Ik kon de schijf helaas niet koppelen (mounten) in ubuntu. Ik vreesde dat de schijf niet goed was afgesloten was of iets dergelijk. Normaal kan linux prima ntfs schijven mounten.

Ik besloot om de schijf mee te nemen en thuis verder te testen. Eenmaal thuis sloot ik de schijf aan en Windows wilde meteen de schijf formateren. Dat deed ik maar even niet want er stond data op wat ik graag wilde redden. Toen ik in schijfbeheer zat ontdekte ik dat de indeling van de schijf op RAW stond (i.p.v NTFS of FAT 32). Deze indeling kende ik nog niet.

Google is dan je beste vriend weer. Het schijnt (volgens pchulp forum) dat in Windows harde schijven spontaan kunnen veranderen in RAW modus. Lekker besturing systeem he ? Nou spontaan geloof ik niet zo in, maar het wel is gebeurd. Ik vermoed meer een foute of corrupte mbr.

Er circuleren veel programma’s die alles beloven maar alleen maar data terug haalt als je betaald. Daar hou ik niet zo van en dus moest ik verder zoeken. Gelukkig bied Usenet veel mogelijkheden en ben ik tegen het programma aangelopen “Recover my Files”. Dit programma kon zonder enige moeite de data terug halen wat ik wilde. Het programma doet er wel een tijd over om alles te scannen, maar na die tijd krijg je wel je verloren data terug. Voor liefhebbers staat dit programma in mijn skydrive.

Doe je voordeel ermee zou ik zeggen.

reacties
  1. Robert zegt:

    Hallo,
    Dit klinkt hetzelfde als het probleem waar ik nu mee te kampen heb, een schijf (partitie) is ook ineens veranderd van NTFS naar RAW. Ik heb het al geprobeerd met een Ubuntu cd maar daar wordt de betreffende schijf niet herkend, de overige wel. Dus daar schoot ik niets mee op. Ik heb na veel googlen een programmaatje gevonden (GetDataBack for NTFS) waarmee ik kan zien dat mijn gegevens nog op de betreffende schijf staan, echter als je de gegevens wilt kopiëren dan moet je een licentie kopen. Ik lees dat jij een programmaatje hebt dat ‘Get Data recovery’ heet, is dat hetzelfde programmaatje of toch een ander? Dan zou ik dit programmaatje graag willen gebruiken. Hopelijk kunt u mij helpen!? Alvast vriendelijk bedankt!!

    • kakysan zegt:

      Robert, als het goed is heb je nu toegang tot het programma Get Data Recovery en kun je hoogst waarschijnlijk veel data herstellen. Ik heb er veel mee terug kunnen halen.

      Groeten van Karel,

  2. kakysan zegt:

    Ik zal je een berichtje sturen !

    Groeten van Karel,

  3. willem zegt:

    Hallo ik heb een pc dell daar zit 2 schijven in 1 schijf doet het niet meer de andere schijf is nog goed daar zit bestanden op die ik niet kwijt wil ik heb hem even als extern schijf van gemaakt en op me me andere pc aangesloten hij ziet hem wel alleen als ik op klikt dan zegt hij formateren dat wil ik niet wat moet ik doen hij is raw en moet naar ntsf wat moet ik doen wie weet daar iets op

    gr Willem

  4. Walhalla zegt:

    hé hartstikke bedankt! Hier ook een externe HDD en ineens de melding dat hij geformatteerd moet worden,veranderd van NTFS in RAW. IsoBuster zag de inhoud wel, maar kon niks opslaan. Jouw tip gevolgd, Recover My Files een hele tijd laten zoeken, dat duurt dus wel even bij een schijf van 2 T maar het is het waard! Ben nu alles op een andere HDD aan het opslaan, geen probleem. Pfff. Wat een opluchting! DANK DANK DANK!!!!

Geef een reactie

